مي‌خواستم سقفم باشي ولي افسوس، آواري!


 





 
متاسفانه ناتواني مردان در ابراز درست عواطف و برقراري ارتباط مناسب، از جمله عوامل مهم و اساسي زندگي‌هاي پرمشکل و ناموفق است. شکست در برقراري ارتباط موثر، از رايج‌ترين مشکلاتي است که اغلب از سوي همسران ناراضي بيان مي‌شود. برآوردهاي آماري نشان مي‌دهد که 90 درصد زوج‌هاي آشفته، ناتواني در برقراري ارتباط را به عنوان عامل مهم در پريشاني روابط خانوادگي خود بيان مي‌کنند. بنابر يافته‌هاي علم روان‌شناسي، ناخشنودي زندگي زناشويي اغلب با کاستي‌هاي ارتباطي و ناتواني‌هاي رفتاري همراه است به ويژه هنگامي که زوج‌ها در مقابل اختلاف‌هاي خويش به حرکت‌هاي تلافي‌جويانه دست مي‌زنند، اين ضعف‌ها آشکارتر مي‌شود. يعني رفتار منفي از سوي شوهر موجب رفتار منفي تلافي‌جويانه از سوي زن مي‌شود يا برعکس. متاسفانه زوج‌هاي آشفته به هنگام برقراري ارتباط‌هاي کلامي، در دام شکايت‌هاي مکرر از يکديگر مي‌افتند، بي‌آنکه تلاش کنند تا درستي يا نادرستي و يا دلايل نگراني و ناخشنودي همسرشان را درک کنند.

آسيب‌شناسي رفتار زنان و مردان
 

در آسيب‌شناسي روابط زندگي مشترک بر چهار رفتار منفي خاص ميان زن و شوهر تاکيد مي‌شود که شامل عيب‌جويي، تحقير، حالت تدافعي و ديوار سنگي است. الگوهاي ارتباطي و کلامي مبتني بر عيب‌جويي، سرزنش و تحقير يکديگر و يا دوري گزيني متقابل در زندگي خانوادگي هرگز راه‌حلي براي رفع کشمکش‌ها و عوامل مشکل آفرين نيست بلکه برعکس بر پيچيدگي‌ها و مشکلات خواهد افزود. فراموش نکنيم که زنان اغلب از عيب‌جويي و تحقير و مردان از شيوه ديوارسنگي استفاده مي‌کنند. متاسفانه در بسياري از موارد گفته‌هاي عادي ناگهان به انتقادهاي تند و تحقير يکديگر و حالت‌هاي تدافعي مي‌انجامد که احساسات مخربي در طرف مقابل به وجود مي‌آورد. در احساسات و افکار فرد همواره منتقد و عيب‌جو، طرف مقابل هميشه محکوم و مقصر است و اين نوعي داوري و ارزيابي غيرمنصفانه وخطرناک براي کيان خانوادگي است که زن و مرد را همواره در موضع تدافعي قرار مي‌دهد. تبديل شدن به ديوارسنگي اغلب آخرين شيوه تدافعي است که زن يا مرد در چنين وضعيتي از خود نشان مي‌دهد. زن يا مرد بي‌اعتنا مي‌شود و در نتيجه خود را با پاسخ‌هاي خشک و کوتاه و حتي سکوت از ميدان درگيري کنار مي‌کشد. بي‌توجهي بر سردي و بي‌روح شدن فضاي خانوادگي مي‌‌افزايد و راه‌هاي مناسب براي حل اختلاف و گفتمان عاطفي و منطقي را کم‌رنگ مي‌کند.

ديوار سنگي
 

تحقيقات نشان مي‌دهد که در 85 درصد موارد، مردان در پاسخ به برخوردهاي انتقادي و تحقير‌آميز همسرشان به ديوار سنگي تبديل مي‌شوند و بي‌توجهي را برمي‌گزينند. بدون ترديد زنان و مردان با اين انتظار طبيعي و درست و وارد زندگي مشترک مي‌شوند که ازدواجي پايدار و پرنشاط داشته باشند. چنين رويکرد و انتظاري از زندگي مي‌تواند دوره‌هاي سخت زندگي مشترک را به فرصت‌هايي براي سازندگي‌ و تعالي کانون خانوادگي تبديل کند و در اين ميان شايد اساسي‌ترين عنصر در همه ارتباط‌هاي ميان فردي، برقراري رابطه کارآمد ميان زوج‌ها باشد. از اين رو تقويت حداقل چند توانايي و مهارت ارتباطي مي‌تواند مشکل‌گشا باشد. اين توانايي‌ها عبارتند از:
• در ميان گذاشتن احساسات و افکار با يکديگر در فضايي صميمانه و به دور از انتقادهاي گزنده و تحقيرآميز
• توضيح مسايل و ابهام‌ها و بدگماني‌هاي پيش‌آمده براي همديگر به صورت صادقانه، روشنگرانه و منطقي
• گوش دادن موثر و محترمانه به ديدگاه‌ها و نظرهاي يکديگر و ارج نهادن به آنها
• توافق بر نقاط قوت روابط و سعي در کاهش بروز رفتارهاي تنش‌زا و اختلاف برانگيز
• پذيرش آگاهانه و منصفانه تقصيرها، کوتاهي‌ها و تلاش براي رفع و جبران آنها با کمک و همکاري يکديگر
• کنترل رفتارهاي تدافعي و اجتناب از متهم کردن يکديگر و برچسب زدن‌هاي غير اخلاقي و نادرست به هم.
منبع:http://www.salamat.com